آشنایی با اتاق فکر
یکی از آسیب های جدی در حوزه مدیریتی گرفتار شدن مدیران تصمیم گیر در مسائل جاری و اجرایی است که به شکل روالمندی چندان فرصت تفکر و اندیشه نمی یابند به مسائل و مشکلات سازمان اندیشه کنند البته درخوشبینانهترین حالت اگر هم فرصت این کار را بیابند در تصمیمگیری متکی بر تفکر منفرد چندان تضمینی برای موفقیت وجود ندارد. بنابراین لازمه عبور از این چالش ایجاد ساختاری است که بتوان از طریق آن فکر را غنی و بارور ساخت.
مدیران میتوانند با بهرهگیری از چنین سازههایی به اداره عمومی امور بپردازند به صورتی که در تصمیمگیری خود با بهره گیری از خرد جمعی ضمن شناسایی فرصتها، تهدیدها و نقاط قوت و ضعف با پیوند قدرت و دانش، خطاپذیری عملکرد و ضعف سیاستگذاری و تصمیمگیریهای خود را به حداقل کاهش دهند و به سمت نوآوری و تصمیمگیری خلاق هدایت گردند. ماموریت اصلی اتاق فکر پشتیبانی فکری و مشاورهای سیاستگذاران وتصمیمگیرندگان در ارائه راهحل های بدیع و برخاسته از تحقیق و پژوهش و آیندهپژوهی در جهت تحقق اهداف سازمانی است. امروزه اتاق فکر بخش اصلی در سازمانها است و نمیتوان وجود آن را در سازمان به عنوان یک مکمل و یا یک ساختار فرعی در کنار سایر مراکز تصمیمگیر سازمان در نظر گرفت.
تعریف:
اتاق فکر معاونت بهداشت دانشگاه بر اساس قوانین و رسالتهای دانشگاه علوم پزشکی ایران در جهت توسعه خلاقیت و ایجاد افکار نو و پیشگیری از تفکر بعد از عمل تشکیل شده و فعالیت میکند.
اهداف اتاق فکر:
- ترویج و اشاعه فرهنگ کارگروهی و جمعاندیشی
- بهرهگیری از نیروهای متفکر، نخبه و استراتژیست به صورت هسته های فعال فکری برای خلاقیت در سیاستپژوهی
- ارتقای کیفی، علمی و تخصصی عملکرد سطوح کاری گروههای کارشناسی
- اعتلا و ارتقای سطح بهره وری سازمان و بهبود کیفیت خدمات
- اعمال روش جمعاندیشانه و همافزایی دانستهها و افکار مختلف در جوانب متفاوت
- تغییر الگو و رفتار سازمانی از نظر نگرش فردی به سازمان و از نگرش وظیفهای به نگرش فرایندی
- تقویت همکاری و مشارکت فکری کارکنان در راستای افزایش خلاقیت و نوآوری و بکارگیری راهکارهای خلاقانه فردی و گروهی
ماموریت (ویژگی مسائل مورد بررسی در اتاق فکر):
- طرح و بررسی موضوعات و برخی مسائل که حل آن نیازمند دیدگاه و تخصصهای جامعتر و بین رشتهای میباشد.
- مسائلی که صرفا قابل واگذاری به یک مدیریت و یا گروه خاص نمیباشد و فرایند حل آنها نیازمند ارتباط و همکاری حوزههای مختلفی باشد.
- تاکید به بررسی و ارائه پاسخ در کوتاهترین زمان ممکن به نحوی که انجام امور خارج از روال عادی میباشد.
- پیچیدگی مسئله و لزوم همفکری و تبادل نظر و اجماع همه جانبه به منظور حل آن
- دارا بودن اهمیت و حساسیت بالای مسئله که مستلزم بررسی، تجزیه و تحلیل فراگیر و عمیق کارشناسی میباشد.
دفعات مشاهده: 4262 بار |
دفعات چاپ: 331 بار | دفعات ارسال به دیگران: 0 بار |
0 نظر