سه شنبه ٢٢ آبان ١٣٩٧

گروه کودکان

مدیر گروه

دکتر حسن اتوکش

رتبه علمی : استاد

تلفن تماس: 2222041

تقویم
نحوه ارزیابی دانشجویان

 منبع :

 نويسنده : دکتر ناهید رحیم زاده    ایمیل :

 نوشته شده در تاريخ : 1392/10/27   ( آخرين ويرايش : 1392/10/27 )

 

گاه نامه آموزش   

(شماره 1        فروردین  ماه 1391)

دفتر مطالعات و توسعه آموزش پزشکی

مجتمع آموزشی ،پژوهشی و درمانی حضرت رسول (ص)

روشهای ارزیابی بالینی دانشجو در محیط واقعی (Performance Assessment )

کلیات: سنجش عبارتست از فرآيند نظام مند گردآوري، تحليل و تفسير داده ها به منظور ارزش گذاري و یا قضاوت که در مورد افراد، گروهها و سازمانها بعنوان ارزيابي و در مورد برنامه ها بعنوان ارزشيابي و در مورد فراگيران آموزشي بعنوان آزمون مورد اشاره قرار مي­گيرد. ارزشیابی دانشجویان پزشکی در محیط بالینی ارزشیابی بالینی نام دارد و عملأ نوعی مشاهده مستقیم و پی در پی دانشجویان است که در یک محیط بالینی غیر قابل پیش­بینی مشغول به کار می باشند.

مدیگان و لادوکا (1978) می­نویسند کسی که عمل ارزشیابی را انجام می­دهد فردی است که تعیین می­کند دانشجو به حد قابل قبول و لازم رسیده است یا نه و در ادامه ابراز می­دارند که ارزشیابی در محیط بالینی سرنوشت ساز است و بدون آن شواهدی مبنی بر اینکه دانشجو شایستگی لازم را کسب کرده تا بتواند در محیط واقعی عملکرد مناسب داشته باشد امکان پذیر نیست. براساس اطلاعات موجود، روشهاي ارزشيابي در آموزش پزشكي بويژه آموزش باليني در غالب دانشكده هاي پزشكي يكنواخت بوده و علاوه بر عدم تناسب کافی با اهداف آموزشي، در سنجش مهارتهاي عملي دانشجويان از كارآمدی لازم برخوردار نمي باشند. پژوهشگران روشهای متفاوتی را برای ارزشیابی بالینی دانشجویان پزشکی در زمینۀ بررسی مهارتهای معرفی بیمار، عملکرد دانشجویان در راند بخشها و نحوه کارکرد این دانشجویان در درمانگاههای سر پایی ارائه داده اند تا جائیکه ارزشیابی در قلمرو آموزش مراقبتهای سلامتی، تمامی جنبه های مهارتی و عملکردی یک دانشجو را در بر گیرد، حال آنکه ارزشیابی عملکرد دانشجویان پزشکی، در مقاطع مختلف گاهاً به شکل ذهنی انجام شده و اغلب ارتباط ضعیفی با اهداف برگزاری دوره دارند. ارزشیابی دانشجو در یک محیط بالینی نیاز به اطمینان از عملکرد درست مهارتهای سایکوموتور داشته که با تکیه بر دانش، آمادگی، قضاوت و توانایی پاسخدهی به تغییرات در محیط های بالینی و با اطمینان از تأثیر سلامت، مسئولیت پذیری و رعایت مسائل اخلاقی در برابر فرد تحت مراقبت بایستی انجام گردد.بدین لحاظ به ابزارهای معتبری نیاز داریم که علاوه بر اینکه در بر گیرنده محتوای واقعی کار بالینی هستند، در محیط مورد نظر قابل استفاده بوده و با تقویت رابطه معلم-دانشجو و پیشبرد برنامه در نیل به اهداف مورد نظر بکار رود. همچنین با استناد به مصوبه شصت­و­هفتمين نشست شورای آموزش پزشکی و تخصصی وزارت بهداشت مورخ­11/9/1386 مقرر گردید استقرار روشهای نوین ارزشيابی بالینی جهت ارزیابی شش مهارت اصلی مشترک برای تمام دستیاران صورت گیرد.

انواع روشهای ارزیابی بالینی در محیط واقعی:

1.    بخاطر آوری بکمک پرونده CSR))Chart Stimulated Recall

2.    ابزار ارزیابی 360 درجه (360 Degree Evaluation)

3.    بازتاب مستند مجموعه عملکرد(کارپوشه)   Portfolio

4.    آزمون بالینی کوتاه  Mini Clinical Evaluation Exercise(Mini-CEX)

5.    آزمون مشاهده مستقیم مهارتهای عملی Directly Observed Procedural Skills(DODS)

6.    کارنامه فنون تشخیصی-درمانی(Log books)

 

در شماره های آتی گاه نامه آموزش به تفصیل به هریک از روشها پرداخته خواهد شد.

 

 

 

<< آخرین صفحه   1 2 3 4 5 6 7 8   اولین صفحه >>
وب سایت اصلی

دانشکده پزشکی

مجله گروه

آمار بازدید
 بازدید این صفحه : 480
 بازدید امروز : 29
 کل بازدید : 47239
 بازدیدکنندگان آنلاين : 1
 زمان بازدید : 5.2713