خانه نقشه سایت ورود اعضا English
سه شنبه ٠٤ مهر ١٣٩٦
کلینیک ها

کلینیک ارزیابی شنوایی بزرگسال

کلینیک ارزیابی شنوایی بزرگسال، در دانشکده علوم توانبخشی ایران زیر نظر اساتید مجرب، خدمات تخصصی به بزرگسالان و سالمندانی که دچار انواع و درجات مختلفی از مشکلات شنوایی هستند، ارایه می نماید.

در این کلینیک، ارزیابی های پایه و تخصصی جهت تشخیص و افتراق انواع اختلالات مربوط به گوش خارجی، میانی و داخلی و مسیر های عصبی بالاتر نظیر اوتیت های گوش خارجی و میانی، آسیب های وارده به پرده صماخ، کلستئاتوما، اتواسکلروزیس، بیماری منیر، کم شنوایی ناشی از نویز، انواع پیر گوشی و غیره با استفاده از آزمون های مختلف نظیر اتوسکوپی و ویدئو اتوسکوپ، آزمون های دیاپازونی، تمپانومتری، رفلکس اکوستیک، ادیومتری صوت خالص، ادیومتری گفتاری و  آزمون های تکمیلی ( نظیر زوال تون ، زوال رفلکس و ...) صورت گرفته و مشاوره برای انجام سایر اقدامات درمانی و توانبخشی نظیر معرفی به پزشک، ارجاع جهت تجویز سمعک یا استفاده از دیگر خدمات توانبخشی توسط اساتید مجرب بعمل می آید.در این کلینیک، کلیه خدمات و ارزیابی ها با استفاده از جدیدترین و معتبرترین دستگاه های روز دنیا انجام می پذیرد. دقت بالا در انجام ارزیابی ها و برخورداری از دستگاه های معتبر از دلایل موفقیت کلینیک ارزیابی شنوایی در جذب تعداد کثیری از بیماران است.

آزمون تیمپانومتری:

آزمونی است که وضعیت گوش میانی، تحرک پرده صماخ و استخوانچه های گوش را با اعمال صوت و تغییرات فشار هوا در کانال گوش بررسی می کند. با استفاده از نتایج این آزمون، شنوایی شناس می تواند به وجود مایع در گوش میانی، اوتیت مدیا، پارگی پرده گوش و یا اختلال در عملکرد لوله استاش ( لوله ای که بین بخش فوقانی حلق و بینی و گوش میانی ارتباط برقرار می کند.) پی ببرد.

آزمون رفلکس اکوستیک:

آزمونی است که با ارایه اصواتی با سطح شدت بالا و انقباض غیر ارادی عضلات گوش میانی ، وضعیت زنجیره استخوانچه ای، حلزون گوش، عصب شنوایی و عصب صورتی را به صورت کلی بررسی می کند. حذف رفلکس آکوستیک، نمی تواند نشانگر منشا مشکل باشد و نتایج این آزمون باید در کنار سایر آزمون ها تفسیر شود.

ادیومتری صوت خالص

یک آزمون شنوایی کلیدی است که در آن شنوایی شناس سطوح آستانه شنوایی را ارزیابی و بر اساس آن میزان، نوع و شکل آسیب شنوایی را تعیین می کند. این آزمون در کودکان و بزرگسلانی که از همکاری کافی جهت اجرای آزمون برخوردارند انجام می شود. محرکات این آزمون، اصوات خالص با فرکانس های متفاوت هستند.

ادیومتری گفتاری

این آزمون، در کنار ادیومتری صوت خالص استفاده شده و ضمن تعیین میزان و نوع آسیب شنوایی، اطلاعاتی در مورد توانایی تشخیص واژه و سطوح شدتی که ارایه محرکات گفتاری ناراحت کننده است فراهم می کند. در بیمارانی با کم شنوایی های قابل توجه، این اطلاعات به تنظیم دقیق سمعک و دیگر وسایل تقویت کننده کمک می کند.

آزمون های تکمیلی:

شامل آزمون های متنوعی است که جهت افتراق ضایعات حلزونی از وراء حلزونی استفاده می شود. این آزمون ها به تشخیص پزشک یا شنوایی شناس و در صورت ضرورت انجام خواهند شد.

کلستئاتوما:

سطح خارجی پرده صماخ از پوست تشکیل شده است. همانند سایر قسمتهای بدن، این پوست نیز سلولهای مردۀ اپی تلیالی تولید می کند که در یک گوش طبیعی، این تولیدات دفع می شود. اگر قسمتی از پرده به سمت گوش میانی یا حفرات ماستوئید کشیده شود، این سلولهای مرده دیگر قادر به دفع شدن نبوده و در این فضا مانند یک حجمی از پوست مرده تجمع پیدا می کنند. این تجمع سلولهای مرد بتدریج با فشار خورنده و نیز فعالیت آنزیمی در استخوان تمپورال (استخوانی که تمام ساختارهای گوش در آن قرار دارد) خوردگی ایجاد می کند. این تجمع سلولهای مرده که در فضای گوش میانی یا درون استخوان تمپورال ایجاد می شود و بتدریج اندازه اش بزرگتر می گردد، کلستاتوما نامیده می شود.

 اتواسکلروزیس:

رشد بافت استخوانی اسفنجی جدید در اطراف استخوانچه رکابی و دریچه بیضی در اثر افزایش پیشرونده کم شنوایی، بدون مشاهده علامتی از بیماری روی لوله استاش یا پرده صماخ.

بیماری منیر ( هیدروپس آندولنفاتیک):

اختلال در عملکرد گوش داخلی در نتیجه تورم دستگاه آندولنفاتیک است که شنوایی و تعادل را به درجات مختلف متاثر می کند. علایم بالینی این بیماری، سرگیجه، تهوع، استفراغ، احساس پری گوش، وزوز و کم شنوایی پیشرونده است.

پیر گوشی:

کم شنوایی هایی که به علت روند فیزیولوژیک /زیستی افزایش سن رخ می دهند.

 

کلینیک ارزیابی شنوایی اطفال

در کلینیک ارزیابی شنوایی اطفال دانشکده علوم توانبخشی ایران، خدمات تخصصی به نوزادان و کودکانی که دچار انواع و درجات مختلفی از مشکلات شنوایی هستند از بدو تولد تا شش سالگی، ارایه می شود.

در این کلینیک، ارزیابی های تخصصی به منظور تشخیص انواع اختلالات مربوط به گوش خارجی، میانی و داخلی و مسیر های عصبی بالاتر، نظیر آسیب های وارده به پرده صماخ، اوتیت گوش میانی و انواع کم شنوایی ها با استفاده از آزمون های مختلفی نظیر اتوسکوپی و ویدئو اتوسکوپ، تمپانومتری، رفلکس اکوستیک و آزمون های رفتاری شنوایی بسته به سن کودک شامل ادیومتری مشاهده رفتاری (BOA)، ادیومتری تقویت بینایی(VRA)، ادیومتری به روش شرطی سازی با بازی (CPA) و ادیومتری مرسوم انجام می شود. وجه تمایز کلینیک ارزیابی شنوایی اطفال دانشکده توانبخشی نسبت به سایر کلینیک های ارایه دهنده این خدمات، برخورداری از محیطی کودکانه و جذاب با وسایل سرگرمی و اسباب بازی های متنوع و همچنین دستگاه های ارزیابی شنوایی ویژه کودکان است که در جلب رضایت و همکاری کودک در جهت اجرای هر چه دقیق تر ارزیابی های رفتاری شنوایی نقش به سزایی دارد. ارایه این خدمات زیر نظر اساتید مجرب و متخصص در حیطه ارزیابی کودکان، امکان ارزیابی شنوایی را حتی درکودکانی که توجه و یا همکاری اندکی دارند با بالاترین دقت ممکن، میسر می سازد. در صورت ضرورت، کودک به کلینیک هایی نظیر OAEو ABRارجاع داده می شود. همچنین، در این کلینیک خدمات مشاوره به والدین برای انجام سایر اقدامات درمانی و توانبخشی ضروری، نظیر ارجاع به متخصص گوش، گلو و بینی، کلینیک تجویز سمعک، بخش هایتربیت شنوایی،  گفتار درمانی و کاردرمانی انجام می شود.

ادیومتری مشاهده رفتاری (Behavioral Observation Audiometry/ BOA):

این آزمون، برای بررسی رفتاری وضعیت شنوایی کودک از بدو تولد تا 5 ماهگی است. در این آزمون، پاسخ های کودک نظیر ساکت شدن، پلک زدن، گشاد شدن چشم، از جا پریدن و ... به اصوات مختلف مورد ارزیابی قرار می گیرد.

ادیومتری تقویت بینایی (Visual Reinforcement Audiometry /VRA):

این آزمون برای کودکانی با محدوده سنی بین 6 ماه تا 2 سال انجام می شود. در این روش پاسخ کودک به صدا با روشن شدن جعبه هایی که حاوی عروسک هایی جذاب است تقویت شده و تمایل کودک جهت ادامه ارزیابی حفظ می شود.

ادیومتری شرطی سازی با بازی (Conditioned Play Audiometry/CPA):

این آزمون برای کودکان 2 تا 5 سال انجام می شود. گرچه در محدوده سنی 2 تا 3 سال بسته به توانایی کودک ممکن است از یکی از دو روش ادیومتری تقویت بینایی یا شزطی سازی با بازی استفاده شود. در این آزمون، از اسباب بازی به منظور محرکی جهت حفظ توجه کودک و تمرکز بر شنیدن استفاده می شود. برای نمونه از کودک خواسته می شود تا توپی را در دست گرفته و به محض شنیدن صدا آن را در سبد بیاندازد.

ادیومتری مرسوم (Conventional Audiometry):

در کودکان با سنین 5 سال یا بالاتر استفاده می شود. در این آزمون، کودک با بالا بردن دست یا پاسخ شفاهی به محرک صوتی پاسخ می دهد.

 

کلینیک تجویز سمعک

کلینیک تجویز سمعک در دانشکده علوم توانبخشیایران زیر نظر اساتید مجرب و با سابقه در این حیطه، خدمات ارزنده ای به نوزادان، کودکان، بزرگسالان و سالمندانی که نیازمند استفاده از کمک افزار شنوایی هستند ارایه می دهد. این خدمات عبارتند از تعیین نیاز یا عدم نیاز به استفاده از کمک افزار شنوایی، مشاوره و تجویز کمک افزار شنوایی مناسب مانند تجویز سمعک یا دستگاه FM(Frequency modulation)، تنظیم دقیق این وسایل بر اساس ارزیابی های گوش واقعی و نیاز های روزمره فرد و قالب گیری با ظرافت بالا. مشاوره در مورد ضرورت استفاده از دیگر خدمات توانبخشی و یا نیاز به جایگزین کردن سمعک با کاشت حلزون شنوایی و پایش بیمار برای اطمینان از رضایت وی از سمعک از دیگر اقداماتی است که در این کلینیک انجام می شود.

نقطه قوت کلینیک تجویز سمعک دانشکده علوم توانبخشی ایران، ارایه خدمات پس از تجویزشامل پایش بیمار برای بررسی میزان رضایتمندی وی و تغییر در تنظیم سمعک بر اساس نیاز های ارتباطی و خواست بیماراست. باید متذکر شد که عادت به سمعک زمان بر است و زمانی که فرد یاد می گیرد که با سمعکش گوش کند نیاز های شنیدن وی تغییر می کند. بدین منظور، برای حداکثر بهره مندی از سمعک، مراجعه های بعدی بیمار جهت پایش عملکرد سمعک توسط شنوایی شناس و تنظیم دقیق تر آن ضروری است.

 

تجویز سمعک

پس از انجام ارزیابی های کامل شنوایی، در صورت نیاز به درمان پزشکی، بیمار به پزشک گوش و گلو و بینی ارجاع داده می شود. در صورتی که بر اساس نتایج ارزیابی های شنوایی، سمعک مورد نیاز باشد، شنوایی شناس بر اساس نیاز ها و انتظارات بیمار از  شنیدن و با در نظر گرفتن ماهیت و شدت آسیب شنوایی، یک یا چند سمعک مناسب را معرفی و توصیه می کند. در این جلسه، شنوایی شناس در مورد انواع محیط های شنوایی که فرد در طول زندگی روزمره در معرض آن است و انتظارات وی از سمعک اطلاعات کسب نموده و در مورد انواع متفاوت سمعک، تکنولوژی، امکانات و قیمت هر یک به وی مشاوره می دهد. در نهایت بر اساس ارزیابی های شنوایی و نیاز های ارتباطی، شنوایی شناس چند سمعک مناسب را توصیه نموده و بیمار بسته به نظر خود یکی را ا نتخاب کرده و سفارش می دهد.

قالب گیری:

برای سفارش سمعک، در صورت نیاز از گوش بیمار قالب گرفته می شود.

تنظیم سمعک:

در این جلسه، شنوایی شناس بر پایه ارزیابی های گوش واقعی تعیین می کند که آیا سمعک مقدار کافی از تقویت را فراهم می کند یا خیر. ارزیابی های گوش واقعی، به شنوایی شناس این امکان را می دهد که از میزان بلندی صدا در کانال گوش بیمار مطلع شود. در ابتدا لوله کوچکی در کانال گوش بیمار گذاشته می شود. این لوله، در غیاب سمعک، سطح شدت صدا را نزدیک به پرده صماخ ارزیابی می کند سپس سطح شت اصوات آرام تا خیلی بلند در حضور سمعک اندازه گیری می شود تا اطمینان حاصل شود که اصوات آرام، قابل شنیدن، اصوات با شدت متوسط، در سطح راحتی و اصوات بلند، بلند اما در سطح تحمل بیمار درک می شوند.ارزیابی های گوش واقعی، این اطمینان را می دهد که میزان تقویت سمعک متناسب با شدت کم شنوایی است. پس از برنامه ریزی سمعک، شنوایی شناس در مورد شیوه مراقبت و تمیز کردن از سمعک، وارد کردن سمعک درون گوش و تعویض باتری توضیحاتی ارایه نموده و از بیمار می خواهد که در حضور وی، با هم در این مورد تمرین کنند.

 

کلینیک ارزیابی وزوز

وزوز، عبارتست از احساس کاذبشنوایی یا به عبارتی احساس شنیدن صدا در عدم حضور محرکات خارجی. میزان شیوع وزوز در جمعبت بزرگسال حدود 10 تا 15 درصد است. در کلینیک ارزیابی وزوز، ارزیابی های سایکو آکوستیک تخصصی شامل تطبیق بلندی، تطبیق زیر و بمی، حداقل سطحمهار و مهار جانبی، جهت تشخیص نوع صدا، شدت آن و توانایی یا ناتوانی در مهار وزوز زیر نظر اساتید با تجربهانجام می شود تا بر اساس نتایج آن، مشاوره جهت اقدامات لازم برای کاهش شدت وزوز و یا رفع آن و همچنین در صورت لزوم ارجاع به دیگر کلینیک ها جهت تجویز وسایل کمک شنوایی صورت پذیرد.از نقاط قوت این کلینیک، می توان توجه به رویکرد های اخیر وزوز درمانی نظیر "صوت درمانی"، "موسیقی درمانی" و "درمان وزوز به روش بازآموزی" اشاره کرد.

تطبیق بلندی وزوز:

در ارزیابی بلندی وزوز، از بیمار خواسته می شود که سطح شدت یک صوتخالص را به گونه ای تنظیم کند که تقریبا برابر با بلندی وزوز باشد.

تطبیق زیر و بمی وزوز:

در ارزیابی زیر و بمیوزوز، از بیمار خواسته می شود که زیر و بمییک صوت خالص را به گونه ای تنظیم کند که تقریبا برابر با زیر و بمیوزوز باشد.

حداقل سطح مهار:

حداقل سطح نویز سفید که برای مهار درک وزوز لازم است.

مهار جانبی:

عدم درک یا کاهش بلندی وزوز برای مدت زمانی پس از قرار گرفتن در معرض صوت. معمولا برای ایجاد این تاثیر، از صوتی با سطح شدت 10 دسی بل بالاتر از حداقل سطح مهار استفاده می شود.

صوت درمانی:

روش های مبتی بر استفاده از صدا که برای درمان وزوز پیشنهاد می شوند. صوت درمانی با کاهش قدرت سیگنال وزوز، روند خوگیری به آن را تسهیل می کند. در عمل، این هدف با آموزش بیمار برای اجتناب از سکوت و تقویت محیط صوتی زمینه ، برای مثال استفاده از یک مولد صوت رومیزی یا قابل حمل، قابل دستیابی است. در مورد بیماران با کم شنوایی قابل توجه، صوت زمینه قوی، توسط سمعک تقویت می شود.

موسیقی درمانی:

روش های مبتنی بر استفاده از موسیقی که برای درمان وزوز پیشنهاد می شوند.

درمان وزوز به روش باز آموزی:

این شیوه درمانی را می توان برای انواع وزوز به کار برد، و علت یا عامل به وجود آورنده وزوز، در این زمینه محدودیتی به شمار نمی آید. شامل دو جز مشاوره بازآموزی و صوت درمانی است. هدف از مشاوره بازآموزی، طبقه بندی دوباره وزوز توسط بیمار به سیگنالی بی تاثیر یا با تاثیر منفی خیلی ناچیز، برای وقوع خوگیری نسبت به وزوز است. صوت درمانی با کاهش قدرت سیگنال وزوز، روند خوگیری به آن را تسهیل می کند.

 

کلینیک ارزیابی شنوایی مرکزی

در کلینیک ارزیابی شنوایی مرکزی دانشکده علوم توانبخشی ایران، ارزیابی و تشخیص انواع اختلالات پردازش مرکزی شنوایی با استفاده از آزمون های معتبر و به روز دنیا انجام می شود. اختلال پردازش مرکزی شنوایی عبارت است از نقص در پردازش ادراکی محرکات شنوایی و فعالیت نوروبیولوژیکی زمینه در آن پردازش‌ها استکه احتمالاً از بازنمایی عصبی ناهنجار اصوات گفتاری و غیرگفتاری در دستگاه عصبی مرکزی شنوایی ناشی شده و امکان بروز آن در کودکان و بزرگسالان با شنوایی هنجار وجود دارد. این اختلال می‌تواند همراه با، یا ناشی از کم شنوایی محیطی نیز باشد. افراد دچار اختلال پردازش شنوایی مرکزی در عملکردهای مهم مرتبط با پردازش گوش دادن و درک زبان بیانی، به خصوص در حضور نویز زمینه مشکلات متعددی دارند. این مشکلات می تواند شامل مشکل در جهت یابی و مکان یابی، تمایز شنوایی، بازشناسی الگوهای شنوایی، مشکل در پردازش‌های زمانی و دیگر اختلالات باشد که انجام فعالیت های روزمره را برای این افراد بسیار دشوار می سازد.بنابراین تشخیص به موقع این بیماران و ارایه راهکار های درمانی مناسب، اهمیت ویژه ای دارد. این در حالی است که آزمون های اندکی جهت تشخیص صحیح این بیماران وجود دارد.نقطه قوت کلینیک ارزیابی شنوایی مرکزی دانشکده، انجام ارزیابی ها با استفاده از آزمون هایی معتبر است که با پژوهش های مستمر اساتید و دانشجویان علاقمند به این حیطه فراهم شده است.

 

 

کلینیک تعادل/ سرگیجه

در کلینیک سرگیجه دانشکده علوم توانبخشی ایران، ارزیابی و توانبخشی انواع اختلالات سرگیجه با بهترین روش ها و دستگاه های روز دنیا،زیر نظر اساتید مجرب انجام می پذیرد. احساس سرگیجه/ عدم تعادل از جمله اختلالات ناتوان کننده ای است که انجام فعالیت های روزمره را برای بیمار بسیار دشوار ساخته و در اغلب موارد درمان دارویی قادر به رفع کامل مشکل نیست.لذا تشخیص به موقع و انجام اقدامات توانبخشی جهت جلوگیری از مزمن شدن بیماری اهمیت ویژه ای دارد. در این کلینیک جهت تشخیص انواع مشکلات سرگیجه، نظیر سرگیجه وضعیتی خوش خیم، بیماری منیر، اختلالات دهلیزی یک سویه یا دو سویه، سرگیجه ناشی از مشکلات گردنی و اختلالات دهلیزی محیطی و مرکزی، ارزیابی های سرپایی نظیر آزمون رومبرگ با چشمان باز و بسته و آزمون Head shake، و ارزیابی های تخصصینظیرVNG، vHITو آزمون VEMPصورت گرفته و اقدامات توانبخشی نظیر انجام مانور هایی متناسب با محل درگیر و تمرین درمانیجهت به حداقل رساندن علایم و ناتوانی عملکردی، افزایش تحرک و استقلال فرد و کاهش خطر سقوط و آسیب صورت می پذیرد.

آزمون رومبرگ (Romberg test):

آزمونی است که در حالتی که بیمار پاهایش را جفت کرده و ایستاده است انجام می شود. این آزمون در دو وضعیت با چشمان باز و بسته انجام می شود و بر این اساس است که انسان برای حفظ تعادل در حین ایستادن، حداقل به دو حس از سه حس عمقی، بینایی و شنوایی نیازمند است. در صورت وجود مشکل در حس عمقی، بستن چشم ها منجر به از دست دادن تعادل می شود.

آزمون Head shake:

این آزمون در وضعیت نشسته و در حالی که سر بیمار در دستان آزمایشگر قرار گرفته و با سرعت و درجه ای مشخص به سمت راست و چپ حرکت می کند انجام می شود. در طول آزمون، چشمان بیمار نقطه ای خاص را نگاه می کنند. در صورت عدم تعادل بین دو گوش، نیستاگموس رخ می دهد.

VNG(Videonystagmography):

یک دستگاه تشخیصی کامل برای ثبت، تحلیل و گزارش حرکات غیر ارادی چشم (که نیستاگموس نامیده می شوند) است. از VNG، جهت تعیین اینکه آیا منشا مشکل تعادل یا سرگیجه، اختلال در عملکرد گوش داخلی است یا خیر استفاده می شود، و یکی از معدود ارزیابی هایی است که مشکلات تعادلی یک گوشی ( یک سویه) را از دو گوشی ( دو سویه) تمیز می دهد. این ارزیابی، شامل مجموعه آزمون هایی است که جهت ثبت توانایی فرد در دنبال نمودن اشیای بینایی توسط چشم و توانایی چشم ها در پاسخگویی صحیح به اطلاعاتی که از دستگاه تعادلی می آید طراحی شده اند. چهار آزمون اصلی که با VNGبررسی می شوند عبارتند از آزمون ساکاد که بررسی کننده حرکات سریع چشمی است؛ آزمون تعقیب آرام که حرکات چشم را به هنگام دنبال نمودن یک هدف بینایی ارزیابی می کند؛ آزمون وضعیتی که وقوع سرگیجه را در موقعیت های مختلف سر و بدن بررسی می کند و آزمون کالریک که عکس العمل دستگاه تعادل به آب یا هوای سرد و گرمی که به کانال گوش اعمال می شود را ارزیابی می کند.  به منظور ثبت و دنبال نمودن حرکات چشم در طول آزمون، از عینک های مادون قرمزی استفاده می شود که دور چشم قرار می گیرند. ارزیابی VNG، غیر تهاجمی است و معمولا اجرای آن یک ساعت و نیم به طول می انجامد.

vHIT(video Head Impulse Test):

آزمونی غیر تهاجمی است که با استفاده از عینکی انجام می شود که حرکات چشم را در طول حرکت سر به صورت ویدئویی ثبت نموده و امکان مشاهده و ثبت ساکاد های اصلاحی کوچکی کهبه دلیل اختلال در عملکرد دستگاه تعادل به دنبال حرکات سریع و ناگهانی سر رخ می دهند را میسر می سازد.

 

كلينيك تربيت شنوايي

 

تربیت شنوایی یکی از اقدامات ضروری در حیطه توانبخشی شنوایی برای نوزادان، کودکان و بزرگسالان کم شنواست. کلینیک تربیت شنوایی دانشکده علوم توانبخشی ایران زیر نظر اساتید مجرب، خدمات توانبخشی شنوایی را به تمامی گروه های سنی که قبل یا بعد از دوره ی زبان آموزی دچار کم شنوایی شده اند و با استفاده از سمعک یا کاشت حلزون شنوایی، تجربه شنوایی جدیدی دارند ارایه می کند. تربیت شنوایی آموزشی است که توانایی های فرد کم شنوا را در آگاهی، تمایز، شناسایی و درک شنیداری گفتار و تفسیر تجارب شنوایی توسعه می دهد. شایان ذکر است که این آموزش حساسیت شنوایی را بهبود نمی بخشد، بلکه منجر به استفاده بهینه ی فرد کم شنوا از باقیمانده شنوایی می شود. به بیانی دیگر، تربیت شنوایی قادر به بالفعل نمودن توانایی های بالقوه شنوایی است. در کلینیک تربیت شنوایی دانشکده علوم توانبخشی، افزون بر مشاوره در حیطه های تخصصی مرتبط، خدماتی چون آموزش گفتار خوانی/ لب خوانی، زبان آموزی و برنامه های مختلف جهت توانمند سازی شنوایی، بسته به شرایط و نیاز مددجو  زیر نظر اساتید مجرب و با سابقه در این حیطه ارایه می شود.

 

آموزش گفتار خوانی/ لب خوانی:

به مددجو آموزش داده می شود که با مشاهده لب های گوینده و همچنین حالات و اشارات صورت وی، مکالمات را درک کند.

 

زبان آموزی:

به مددجو  علایم و نشانه‌های صوتی یا تصویریزبان کلامی همراه با معانی آنها آموزش داده می شود تا بتواند با محیط پیرامونش ارتباط برقرار کند.

 

غربالگري شنوايي

پايش وضعيت شنوايي، در شناسایی به موقع و درمان هر سریع تر و موثرتر آسیب های شنوایینقش بسزایی دارد.گروه شنوایی شناسی دانشگاه علوم پزشکی ایران با برخورداری از کادری مجرب و تجهیزاتی دقیق و کارآمد به پایش وضعیت شنوایی در جوامع و گروه های سنی مختلف می پردازد. از اهداف مهم بخش غربالگری شنوایی، شناسایی زودهنگام آسیب شنوایی و انجام اقداماتی موثر جهت جلوگیری از افزایش میزان کم شنوایی و ناتوانی های ارتباطی است. در غربالگری شنوایی، جوامعی نظیر نوزادان، دانش آموزان مدارس و افراد شاغل در محیط های صنعتی و نظامی مورد کاوش قرار می گیرند.

نوزادانی که در غربالگری شنوایی اولیه با آزمون OAE،مشکوک به کم شنوایی هستند، جهت انجام ارزیابی های جامع تر و در صورت نیاز، دریافت خدمات توانبخشی مناسب به بخش های مختلف کلینیک شنوایی شناسی ارجاع می شوند. تشخیص زودهنگام کم شنوایی نوزاد و دریافت خدمات توانبخشی قبل از سن شش ماهگی، به میزان قابل توجهی از تبعات جبران ناپذیر آسیب های شنوایی می کاهد. غربالگری شنوایی در مدارس، با هدف شناسایی کم شنوایی هایی است که تا پیش از سن مدرسه تشخیص داده نشده اند و می توانند در افت تحصیلی و آسیب های روانشناختی ناشی از آن، نقشی تعیین کننده داشته باشند. در محیط های صنعتی و نظامی نیز، وضعیت شنوایی کلیه افراد مورد غربالگری قرار می گیرد تا در صورت شناسایی آسیب های شنوایی، با انجام اقدامات پیشگیرانه از افزایش آسیب شنوایی اجتناب شود. غربالگری شنوایی مدارس و صنعتی، با استفاده از دستگاه شنوایی سنجی ویژه غربالگری شنوایی انجام می شود.

کلینیک تخصصی ارزیابی تشخیصی الکتروفیزیولوژی

در کلینیک تخصصی ارزیابی تشخیصی الکتروفیزیولوژی دانشکده علوم توانبخشی ایران، مسیر های مرکزی شنوایی و تعادل به صورت تخصصی و با دو هدف تشخیصی (شناسایی محل ضایعه در دستگاه عصبی مرکزی در جمعیت بزرگسال) و آستانه گیری ( تعیین میزان شنوایی در جوامع سخت آزمون) با استفاده از دستگاه های دقیق و پیشرفته و زیر نظر اساتید مجرب مورد بررسی قرار می گیرند.در کلیه ارزیابی های الکتروفیزیولوژیک، آزمایشگر با تمیز کردن پوست سر و نصب الکترودهایی بر روی آن و ارایه محرک صوتی، به ثبت و تفسیر امواج ثبت شده از مناطق مختلف مسیر شنوایی مرکزی می پردازد.از جمله آزمون های تخصصی الکتروفیزیولوژی می توان به آزمون های ABR، ASSR، EcochGو VEMPاشاره کرد. لازم به ذکر است که کلیه این آزمون ها غیر تهاجمی و فاقد درد بوده و در حالتی که فرد بر روی تخت دراز کشیده است انجام می شوند. نکته مهم به هنگام انجام ارزیابی های الکتروفیزیولوژیک، آرام بودن و عدم تحرک فرد آزمایش شونده است. در صورتی که فرد آزمایش شونده، نوزاد یا کودک باشد، به والدین توصیه می شود قبل از مراجعه به کلینیک شنوایی شنوایی در ساعت مقرر، برای چندین ساعت متوالی مانع از خواب کودک شوند تا امکان انجام آزمون میسر شود.

 

آزمون ABR(Auditory Brainstem Response)

این آزمون به ثبت پاسخ های شنوایی ساقه ی مغز به محرکات صوتی می پردازد و در جوامع نوزاد، کودک و بزرگسال کاربرد دارد. به طور کلی، ABRدر کاربرد بالینی به دو منظور ردیابی آستانه شنوایی (حداقل سطح قابل شنیدن فرد) و یا تشخیص محل ضایعه استفاده می شود. در این آزمون به طور معمول پنج موج ثبت می شود که هر کدام از بخش خاصی از مسیر شنوایی مرکزی منشا می گیرد. بنابراین تغییر یا حذف هر یک از این امواج می تواند نشانگر وجود اختلال یا مشکل در ارگان مولد باشد. نکته مهم به هنگام انجام این آزمون و دیگر ارزیابی های الکتروفیزیولوژیک، آرام بودن و عدم تحرک فرد آزمایش شونده است. در صورتی که فرد آزمایش شونده، نوزاد یا کودک باشد، به والدین توصیه می شود قبل از مراجعه به کلینیک شنوایی شنوایی در ساعت مقرر، برای چندین ساعت متوالی مانع از خواب کودک شوند تا امکان انجام آزمون میسر شود.

آزمون ASSR(Auditory Steady State Response)

در این آزمون پاسخ های شنوایی از نوع پایدار ثبت شده و ردیابی آستانه شنوایی در فرکانس های مختلف به صورت مجزا صورت می گیرد. به عبارتی در آزمون ASSR، آستانه گیری بدون نیاز به همکاری فرد آزمایش شونده انجام می شود. انجام این آزمون در جوامع سخت آزمون ( مانند نوزادان و کودکان) خصوصا در موارد کم شنوایی های شدید تا عمیق توصیه می شود. نکته مهم به هنگام انجام این آزمون و دیگر ارزیابی های الکتروفیزیولوژیک، آرام بودن و عدم تحرک فرد آزمایش شونده است. در صورتی که فرد آزمایش شونده، نوزاد یا کودک باشد، به والدین توصیه می شود قبل از مراجعه به کلینیک شنوایی شنوایی در ساعت مقرر، برای چندین ساعت متوالی مانع از خواب کودک شوند تا امکان انجام آزمون میسر شود.

آزمون EcochG(Electrocochleography)

در آزمون EcochGیا الکتروکوکلئوگرافی، بررسی عملکرد حلزون گوش و عصب شنوایی انجام می شود. منشا امواج ثبت شده در این آزمون، سلول های مویی حلزون و عصب شنوایی می باشد و حذف هر یک، حاکی از وجود اختلال در یکی از این بخش هاست. از جمله کاربردهای این آزمون می توان به تشخیص نوروپاتی شنوایی و بیماری منیر اشاره کرد. نکته مهم به هنگام انجام این آزمون و دیگر ارزیابی های الکتروفیزیولوژیک، آرام بودن و عدم تحرک فرد آزمایش شونده است.

آزمون VEMP( Vestibular Evoked Myogenic Potential )

در آزمون VEMP، عملکرد دستگاه تعادل با استفاده از محرک صوتی در سطوح شدت بالا ارزیابی می شود. این امواج با نصب الکترود بر روی عضله ی گردن ثبت می شوند و در تشخیص عملکرد صحیح ساکول (ارگانی در گوش داخلی که در تعادل نقش دارد)، عصب تعادلی و ارتباطات آن ها مورد استفاده قرار می گیرند. نکته مهم به هنگام انجام این آزمون و دیگر ارزیابی های الکتروفیزیولوژیک، آرام بودن و عدم تحرک فرد آزمایش شونده است.

آزمون OAE(Otoacoustic emission)

در آزمون OAE، گسیل های صوتی گوش که منشا حلزونی( سلول های مویی خارجی) دارند ثبت می شود. این آزمون بر اساس نوع محرک مورد استفاده، انواع متفاوتی دارد که در این بین، دو آزمون TEOAEو DPOAEحایز ارزش بالینی بالاتری هستند. در این آزمون ها، صوتبه گوش فرد فرستاده می شود و صوت برگشتی توسط دستگاه دریافت و مورد تحلیل قرار می گیرد. به دلیل حساسیت بالای آزمون، لازم است که فرد کاملاً آرام باشد و در مورد کودکان بهتر است که در هنگام آزمایش، خواب باشند.از این آزمون در غربالگری شنوایی نوزادان تازه متولد شده به منظور تایید عملکرد طبیعی سلول های مویی خارجی در حلزون گوش، تشخیص نوروپاتی شنوایی و... استفاده می شود.

 

نوروپاتی شنوایی:

الگویی از کم شنوایی است که علی رغم عملکرد هنجار حلزون شنوایی ( سلول های مویی خارجی)، فعالیت عصب شنوایی و یا مسیر های بالاتر دچار اختلال می شود.