خانه نقشه سایت ورود اعضا English
دوشنبه ٠٣ مهر ١٣٩٦
دفتر مطالعات و توسعه آموزش ،آموزش پزشکی EDO

مقدمه:

در دوره ي پس از جدا شدن دانشگاه علوم پزشكي ايران از دانشگاه  علوم پزشکی تهران كه در اجرا از نيمسال دوم سال تحصيلي 93-1392 كامل شد، مسئولين محترم  براي سامان دهي و پيشرفت دانشگاه و دانشكده دست به اقداماتي زدند كه يكي از آن ها احياي دفتر مطالعات و توسعه آموزش در دانشكده بوده است.در اين دوره مجموعه ي مديريت دانشكده را جمعی از اعضای هیئت علمی دانشکده بر عهده گرفته اند که امیدواریم در سایه ی برنامه ها و اهدافی سازمان یافته و کوششی جهت دار به همراه جلب مشارکت یکایک اعضای هیئت علمی و سایر کارکنان ، موجب شکوفایی و تعالی همه جانبه ی دانشکده بشوند.

هيئت رئيسه دانشکده : 

-         رئیس دانشکده    دکتر اسماعیل ابراهیمی

-         معاون آموزشی  دکتر مهدی دادگو

-         معاون پژوهشی  دکتر مجتبی کامیاب

-         معاون پشتیبانی   محمد صادق جنابی

در دفتر مطالعات و توسعه آموزش دانشکده ، در نخستین اقدام برای انجام امور مربوط از برخی همکاران دعوت به همکاری شد تا در حد امکان کارهای ضروری انجام شود و مقدمات فعالیت های آینده فراهم گردد. به علاوه پیش نویس معرفی  این دفتر به طور پیشنهادی تهیه شد تا اجزا ، اهداف و وظایف مربوط به روشنی مشخص باشد. ادامه فعالیت این دفتر نیازمند حمایت مجموعه مدیریت دانشکده و همکاری گروه های آموزشی و کارشناسان و کارمندان است تا با عنایت خداوند به آن چه شایسته است دست یابیم.

                                     

زمینه و ضرورت :

در روند رشد سریع دانش و فن آوری ، گاه جهش های بلند و غیر منتظره و گاه سرعت بیش از حد تغییرات ، موجب رکود و باز ماندن برخی سازمان ها از دور رقابت های نفس گیر تحولات کشوری ، منطقه ای و جهانی می شود. در عرصه این چالش های پر تنش ، سازمان های برخوردار از آگاهی های مناسب و اقدام های به موقع با آهنگی غیر قابل تصور اوج می گیرند و توسعه می یابند.

درپی آهنگ پر شتاب توسعه علم و فن آوری ، تکنولوژی فکر ، طرح ریزی و اجرای برنامه های راهبردی ، کوشش های تخصصی هماهنگ و راهکارهای منسجم و هدفمند سازمانی ، آن چنان جایگاهی یافته اند که مراکز علمی و صنعتی برتر دنیا برای حفظ توانایی رقابت در عرصه های مربوط ، واحد های ویژه ای زیر عنوان پژوهش و توسعه ( R&D) راه اندازی کرده اند.

دانشکده علوم توانبخشی به عنوان با سابقه ترین سازمان علمی دانشگاهی کشور در این حوزه ، از نیروهای متخصص ، آگاه و کارآمدی برخوردار است که در محدوده ی علمی و بالینی خود سرآمد و ممتاز هستند ، لذا انتظار می رود که بتواند این جایگاه را حفظ کند و رتبه خود را در منطقه و جهان ارتقاء بخشد. با افزایش تعداد دانشکده های توانبخشی کشور در سالهای اخیر و راه اندازی مقطع دکترا در اغلب رشته های توانبخشی ، رقابت بین دانشکده ها جدی تر از پیش شده است و  توسعه بیش از پیش در سطح منطقه و جهان مورد انتظار است .

دفتر مطالعات و توسعه آموزش دانشکده براین باور است که برای حفظ ممتاز بودن ودستیابی به اهداف والاتر ، بهره گیری درست از نیروهای انسانی و امکانات موجود وانتخاب سنجیده و جهت دار اهداف و روش ها ضرورتی ویژه دارد.

هر سازمان همواره در چارچوب چهار عنصر اصلی شامل نقاط قوت ، نقاط ضعف ، فرصت ها و تهدید ها در طیفی از موقعیت های موفقیت آمیز تا عدم موفقیت قرار می گیرد. اینک که دانشگاه علوم پزشکی ایران پس از دوره ی سه ساله انحلال و ادغام با دانشگاه علوم پزشکی تهران ، تولدی دوباره یافته است ، برای دانشکده علوم توانبخشی به عنوان بخش مهمی از دانشگاه ، توجه به چهار عنصر یاد شده از ارزش مضاعفی برخوردار شده است . لذا مجموعه مدیریت دانشکده با تشکیل دفتر مطالعات و توسعه آموزش ، با عزمی راسخ ، قصد دارد که با برنامه ریزی جامع و مبتنی برداده های مطالعاتی و پژوهشی ، علاوه بر حفظ جایگاه ممتاز گذشته ، با همفکری ، همدلی و کوششی هماهنگ ویکپارچه با      یکا یک اساتید و کارکنان دانشکده ، به جایگاه برتر در سطح منطقه و جهان دست یابد.

اهداف :

1-     ارتقاء تناسب برنامه های آموزشی و پژوهشی با نیاز های سلامت جامعه ( وظیفه 1 )

2-     افزایش توانمندی اعضای هیئت علمی در حوزه های نظری و بالینی مربوط (وظیفه 2 و 3 )

3-     تعیین نقاط قوت و ضعف در فرآیند های یاد دهی و یادگیری و برنامه ریزی و اجرای راهکارها برای بهبود آنها (وظیفه 4 ، 7)

4-     ارتقاء بهره وری نیروی انسانی در مقیاس فردی و سازمانی و تقدیر از نیروهای مؤثر و کارآمد (وظیفه 5 ، 6 ، 7 و 8)

5-     افزایش مشارکت اعضای هیئت علمی برای افزایش دستاوردهای علمی، اجرایی و  پژوهشی در حوزه ی آموزش و ارائه آنها در جشنواره های دانشگاهی و کشوری (وظیفه 9 )

6-      تهیه پایگاه داده ها مشتمل بر مستندات و شواهد کیفیت آموزش ( وظیفه 10 )

 

چشم انداز :

دفتر مطالعات و توسعه آموزش دانشکده علوم توانبخشی با تکیه بر نیروهای کارآمد و اساتید شاخص رشته های توانبخشی و با باور به توانایی های ذاتی و انگیزه های ملی و مذهبی اعضای هیئت علمی در نظر دارد که دانشکده به جایگاهی دست یابد که بهترین آموزش را در تربیت نیروهای مورد نیاز توانبخشی کشور به کار گیرد و متناسب با شرایط بومی و اقلیمی به مناسب ترین الگوی آموزشی و آموزش در پژوهش دست یابد و در رقابت با مجامع علمی و بالینی سایر کشورها به جایگاه شایسته برسد.

 

رسالت :

دفتر مطالعات و توسعه آموزش دانشکده علوم توانبخشی ، ساختاری از مچموعه معاونت آموزشی دانشکده است که در راستای رسالت مرکز مطالعات و توسعه آموزش دانشگاه فعالیت می کند . این دفتر مأموریت دارد تا در بالا بردن کیفیت آموزش ، با برخورداری از حمایت مدیریتی واجرایی دانشکده و دانشگاه ، جایگاهی اندیشمندانه ، نظارت گر و هدایت کننده تشکیل دهد و با فراهم آوردن زمینه های همکاری و تعامل سازنده بین اساتید و دانشجویان وبا بهره گیری از ظرفیت های آموزشی و پژوهشی به بهترین بهره وری دست یابد . با این فرآیند کوشش می شود تا از هدر رفتن وقت ، انرژی و سایر منابع تا حد ممکن جلوگیری شود و با شناسایی نیازهای جامعه ، نیروهای انسانی کارآمد ، متعهد و خلاق برای ارائه خدمات سلامت مطلوب به جامعه تربیت شوند . فرآیند های پژوهشی وارزشیابی به منظور شناسایی مداوم نیازهای در حال تغییر جامعه فعال خواهند بود تا با کسب آگاهی های مورد نیاز ، برای تجدید نظرهای به موقع و مانورهای آموزشی مناسب اقدام شود.

 

  وظایف :

1-     بررسی تناسب روندهای آموزش نظری و بالینی و پژوهش در آموزش با تأکید بر پاسخگویی به نیاز های سلامت جامعه در حوزه علوم توانبخشی .

2-     همفکری و همکاری برای ارتقاء توانمندی اعضای هیئت علمی مبتنی بر داده ها و شواهد.

3-     برنامه ریزی و نظارت براجرای روش های نوین آموزش و مطالعه گروهی ، از راه دور و الکترونیکی.

4-     ارزشیابی عوامل ، عناصر و فرآیند های یاد دهی و یادگیری در آموزش های نظری ، عملی و بالینی.

5-     شناسایی ، جذب و ارتقاء بهره وری استعداد های درخشان.

6-      شناسایی مهارت های ویژه اعضای هیئت علمی و برنامه ریزی برای افزایش بهره وری فردی و سازمانی.

7-     توسعه پژوهش در آموزش در راستای یافتن مشکلات و راه حل ها.

8-     همکاری در تعیین آموزش مطلوب و فراهم کردن زمینه برای دستیابی به شبکه آموزش آرمانی.

9-     اطلاع رسانی و پیگیری برای آگاهی و مشارکت اعضای هیئت علمی در جشنواره های دانشگاهی و کشوری.

10-جمع آوری و نگهداری مستندات و شواهد تغییر در کیفیت آموزش و گزارش به مسئولین مربوطه.

 

      واحد های دفتر مطالعات و توسعه آموزش (EDO)دانشکده علوم توانبخشی:

1-     واحد ارزشیابی ( اساتید –دانشجویان –برنامه )

2-     شبکه آموزش ( آموزش موجود / آموزش مطلوب –طرح درس ها –نیازها )

3-     ارتقاء توانمندی اعضای هیئت علمی ( کارگاه ها –دوره های آموزشی –فرصت های مطالعاتی –هم آموزی ها )

4-     پژوهش در آموزش ( نیاز سنجی –تعیین راه کارها –حل مسئله ......)

5-     جشنواره ها ( برنامه ریزی –اجرا –مستند سازی –مشارکت –ارائه )

6-      برنامه ریزی درسی ( تدوین برنامه ها –اشکال یابی –رفع اشکالات )

7-     کمیته مشورتی دانشجویی ( نظر سنجی –همفکری –مشارکت ...)

 

                                   دفتر مطالعات و توسعه آموزش دانشکده علوم توان بخشی

مدیر دفتر مطالعات و توسعه آموزش دانشکده : علی قربانی

نمایندگان گروه ها دردفتر  مطالعات و توسعه آموزش به ترتیب حروف الفبا

ارتوپد فنی: مریم جلالی

اپتومتری: مهدی زارع بیدکی

شنوایی شناسی: مینا میلانی

علوم پایه: بهنوش وثاقی قراملکی

فیزیوتراپی: شهره نوری زاده دهکردی

کاردرمانی: نرگس شفارودی

گفتاردرمانی :ریحانه محمدی